donderdag 20 december 2012

Mijn tweet-archief?

Twitter slaat op de trom: een nieuwe mogelijkheid, iedereen kan zijn twitter-archief nu downloaden. Mooi natuurlijk, als je dat wilt. Naast de vraag of ik het zou willen (kan nu niet zo één twee drie bedenken waarom ik dat zou downloaden) kun je ook de vraag stellen of het wel jouw twitter-archief is. Twitter zegt dat al je tweets en retweets in je archief zitten. Een beetje archivaris zal meteen zeggen van niet, om meerdere redenen die nu meteen bij mij opkomen. En misschien zijn er nog wel meer redenen, vast wel.
Reden één: zo te lezen in het blog van twitter kan ik niet de tweets die aan mij gericht zijn dan wel mij noemen downloaden. Volgens mij maken die en wezenlijk onderdeel uit van mijn archief. Dus, ik krijg alleen de uitgaande post en niet de ingekomen post.
Reden twee (maar eigenlijk is dat geneuzel): mijn verstuurde tweets zijn expedities, geen minuten. Mijn expedities zijn niet voor mij bestemd maar voor de geadresseerden (vaak zijn het trouwens circulaires). In mijn archief zouden de minuten moeten zitten, dus de geconcipieerde tweets met alle doorhalingen, wijzigingen etc. die ik heb opgesteld voordat ik de eindversie heb verstuurd. Die minuten krijg ik dus niet.
Reden drie (maar dat moet in de praktijk nog blijken): ik verstuur regelmatig tweets met daaraan gekoppeld een afbeelding. Die afbeelding maakt onderdeel uit van de tweet, maar krijg ik die afbeelding ook meteen in mijn 'twitter-archief'? Ik betwijfel het ...

1 opmerking:

  1. Iets is beter dan niets en persoonlijk heb ik meer belang bij de verzonden dan de ontvangen tweets.

    BeantwoordenVerwijderen