donderdag 10 april 2014

De boerderij van oom Harm in Klijndijk






Roelfien Boelen uit Onstwedde trouwde op 7 juni 1887 in Emmen met Albert van der Ploeg uit Vlagtwedde. Samen kregen ze twee zoons, Aike en Hendrik. Aike was mijn grootvader, Roelfien en Albert waren mijn overgrootouders. Het was geen lang huwelijk: Albert overleed al op 12 maart 1890, in De Maten bij Ter Apel, toen Drents,  sinds 1976 Gronings. Lang is Roelfien niet weduwe gebleven:op 8 juli 1892 trouwde ze opnieuw, met Folkert Draaijer. Roelfien en Folkert kregen samen vijf kinderen: Grietje, Dina, Derk, Hendrikje en Harm. Halfzussen en halfbroers van mijn opa, maar dat "half" heeft nooit ter zake gedaan. Ze waren gewoon ooms en tantes waar je regelmatig op bezoek ging en die je regelmatig tegenkwam als je bij opa en oma was.

Mijn overgrootouders overleden snel na elkaar in 1940 en 1941, hun jongste zoon, oom Harm, heeft het boerenbedrijf van hen voortgezet. Van oom Harm heb ik in het jaar van zijn overlijden een stapeltje kopieën van familiepapieren gekregen, waaronder de jaarcijfers van het boerenbedrijf van mijn overgrootouders over het boekjaar 1936-1937. Het gaat om een gemengd bedrijf in Klijndijk, tegen de Hondsrug aan tussen Emmen en Odoorn.





Oom Harm heeft ook over zijn eigen bedrijfsvoering papieren aan mij gegeven: de balans van zijn bedrijf per 1 mei 1942.




De inkomsten lijken gestegen, de inflatie ook, met ruim 40%. Stond een kip in 1937 voor 60 cent op de balans, in 1942 was dat een hele gulden. Kostgangers waren er ook minder: oom Harm is zelf geen kostganger meer, maar ook Dina, de zus van oom Harm, komt niet meer voor als kostganger, net zo min als Roelofje Zwiers. De enige kostganger die oom Harm en tante Annechien hadden was de knecht Albert Zwiers (een neef van opa en oom Harm). Overigens zie ik dat mijn opa Aike op 10 oktober 1941 nog een varken van oom Harm heeft gekocht voor de familieprijs van 25 gulden.

3 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk om te lezen. Harm Draaijer was mijn opa en mijn vader Folkert hun zoon. Ik ben geboren en getogen op de boerderij. Ook Aike van der Ploeg ken ik van vroeger, hij kwam regelmatig langs toen ik klein was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Harry,
      Sorry voor mijn wat late reactie op je heel erg aardige reactie op het blogje. Vakantie in het buitenland, dan krijg je dat soms.
      Goed te lezen dat jij net als ik dergelijke dingen zo leuk vindt. Ik heb nog wat meer papieren van oom Harm en tante Annechien mogen kopiëren, als je wilt kan ik die scannen en mailen. Mail me je mailadres op aike at xs4all.nl, dan regel ik dat binnenkort.
      Als jij geboren en getogen bent op de boerderij moet je me wel gezien hebben, zo af en toe kwam ik daar met mijn opa op de koffie. Ik kan me in ieder geval twee kleine kinderen herinneren, één van beide moet jij dan geweest zijn. Ik zal een jaar of tien ouder zijn, van 1958.

      Verwijderen
  2. Hallo Aike,

    een van die twee kinderen zal ik geweest zijn. Ik ben geboren in 1966. Opa en oma hebben uit mijn hoofd tot 1983 ongeveer bij ons gewoond. Beide zijn kort na elkaar overleden in 1986. Zou het erg leuk vinden als ik een kopie van de papieren mag hebben. Als ik het me nog goed herinner woonde jouw opa toch ook in Klijndijk? Mijn mail adres is draaierh@kpnmail.nl.

    BeantwoordenVerwijderen